sábado, 31 de marzo de 2012

la taxa Tobin?



La Taxa Tobin va ser anunciada en 1972 i presentada amb majors detalls en 1978 pel Dr. James Tobin, premi Nobel d'Economia en 1981. Nascut en 1918, als Estats Units, graduat de Harvard i professor de la Universitat de Yale des de 1950. Este professor és dels que defén el comerç lliure, va ser membre del Consell d'Assessors Econòmics del President John F. Kennedy en 1961– 1962.




La taxa Tobin consistix en la imposició d'un impost a cada una de les transaccions financeres que travessen les fronteres nacionals. La taxa impositiva de només 0.1%-0.25%, o siga entre 10 i 25 centens per cada 100 dòlars en cada transacció; esta taxa es dirigix a desestímul del flux de capitals a molt curt termini (dies o setmanes), perquè estos obtenen un per cent de guany molt reduït i l'impost Tobin pràcticament ho faria desaparéixer.

L'Elevada suma del guany d'estos capitals s'obté per la velocitat a què es mouen, en este cas les persones o entitats implicades en diverses transaccions cada dia o cada setmana haurien de pagar la taxa diverses vegades, la qual cosa les desanimaria per a realitzar este tipus d'inversió, per la seua banda la taxa de guany de les inversions a més d'un any quedarien quasi intactes. El que es tracta segons paraules del mateix James Tobin és de “tirar arena al greixatge mecanisme de les especulacions que fan viatge d'anada i tornada en dies o poques setmanes”.

Els resultats d'eixes recaptacions en l'actualitat podrien aconseguir xifres aproximades als 1000 milions de dòlars anuals; açò fons pogueren estar dirigits als països de menor desenvolupament i podrien ser administrats segons el seu autor pel FMI.

Tecnològica. Es pot apreciar en la convergència de la informàtica i les telecomunicacions, a la que se li addicionen la nova tecnologia de transport, control i gestió de processos, conformant així, la infraestructura del nou espai global. Esta forma de Globalització és la que assenta les pautes per a mostrar el poder exclusiu de la tecnologia mes sofisticada i acabada, a la qual pot accedir un número molt reduït de països llatinoamericans i del tercer món. Només poden adquirir estes tecnologies aquells països que disposen de grans recursos o tenen facilitats o condicions especials per a disposar de crèdits. En el cas dels E.U. s'aprecia que este domini tecnològic exclusiu, és molt més recruat en el camp militar, que en altres sectors econòmics. Diguem per exemple que hui quan ha acabat la guerra freda i l'amenaça soviètica, els Estats Units planegen gastar 17000 milions de dolares per a desenvolupar un nou caça d'una capacitat destructiva superior, que entrarà en servici en el 2008.

Injusta. És la que té lloc en la gran majoria dels països llatinoamericans i del tercer món, tenint com a base fonamental la degradació social i els desequilibris del consum. A manera d'exemple, en l'Informe de Desenvolupament Humà (IDH) de 1992, s'apunta que el 20% més ric de la població mundial rep el 82.7% dels ingressos totals del món, mentres el 20% més pobre rep tan sols el 1.4%, però més recent encara en l'IDH de 1998 s'assenyala que “el consum desenfrenat augmenta la diferència de rics i pobres, evidenciat que només el 20% de la població mundial té el 86% dels gastos en consum personal” i conclou, que una “grossera desigualtat d'oportunitats de consum ha exclòs a més de mil milions de persones que no aconseguixen satisfer ni tan sols les seues necessitats bàsiques”. Si es revisen les estadístiques econòmiques de les regions i territoris de l'orbe, apareixen dades alarmants, no es pretén en esta ocasió realitzar un glossari d'això, però és prudent preguntar Per què l'ocupació lluny d'incrementar-se en les regions més pobres d'este món, la qual cosa fa és reduir-se en termes absoluts i relatius? A manera d'exemple, la taxa de desocupació a Amèrica Llatina va passar del 7% en 1997, a 11% en el 2004, encara que a l'interior de la Regió hi ha països que han millorat significativament.

A manera d'exemple es poden mencionar algunes xifres que il·lustren algunes de les injustícies que s'aprecien hui; per exemple, Amèrica Llatina té una població d'aproximadament 500 milions de persones, de les quals 100 milions són indigents el que representa que 1 de cada 5 habitants ho és, es tracta del 20% de la població total de la regió, L'expectativa de vida d'esta regió és de 65 anys i la d'alguns països de l'àrea és menor inclús, per exemple, Haití té al voltant de 50 i Bolívia al voltant de 60; d'altra banda Cuba ha sigut bloquejada econòmicament durant quasi 5 dècades a un cost superior als 82 mil milions de dòlars i en contra de la quasi totalitat dels països del planeta.

Altres realitats Globals.

El 1ro de Desembre del 2005 el Nou Herald va anunciar que l'OIT havia publicat un estudi on es presenta a la Globalització com un factor de propagació del virus de la sida a causa dels desplaçaments de població més freqüent i la marginalización dels més pobres.

Este estudi sobre ''el VIH/sida en el centre de treball en un medi ambient globalitzat'' recalca que algunes professions corren riscos molt més elevats. ''A causa dels seus freqüents desplaçaments algunes persones estan molt més exposades'', va explicar l'autora de l'estudi, Odile Frank.

Actualment existixen 46 milions de persones en el món que tenen la SIDA; açò s'agreuja quan es coneix segons informació d'ONUSIDA que diàriament s'infesten més de 14 000 i la xifres de morts per esta malaltia sobrepassa els 25 Milions de persones. La major part de les persones no poden pagar l'alt cost d'este tractament per a atenuar la malaltia.

Altres dels aspectes Globals que preocupa és l'increment desmesurat de desocupats que aconseguix la xifra d'aproximadament 1000 milions de desocupats el que representa que 1 de cada 6 persones està sense treball.

Paradoxalment hui un xiquet nascut en nova York, París o Londres consumirà, gastarà i contaminarà més en la seua vida, que 50 xiquets d'un país en desenvolupament, no obstant, paradoxalment els que menys consumixen hauran de carregar amb la major part del dany ambiental.

Mercat. S'aprecia en l'explosió d'articles i servicis de luxes, inclús en comunitats tradicionals pobres, perquè el que fa 20 o 30 anys es considerava un luxe, hui constituïx una necessitat per a molts; diguem per exemple, que hui una família de classe mitjana a França requerix d'un automòbil privat, una família rural a l'Índia necessita un rellotge de polsera i cada família Xina necessita un refrigerador. Poden aparéixer innumerables exemples, però la veritat és que hui els pobres no aconseguixen a consumir per a satisfer ni tan sols, les necessitats més bàsiques que tenen davant de si. En els nostres dies, s'estimula cada vegada més els mercats, i s'incrementa la idea del consum desenfrenat de mercaderies i servicis, es confon qualitat de vida i desenvolupament amb quantitat d'articles i s'estimula a consumir a una immensa majoria que no disposa de recursos. Hui les 200 persones més opulentes del planeta, disposen dels mateixos ingressos per a accedir als mercats, que 2500 milions de sers humans pobres del món.

Són els països pobres (que generalment coincidixen sent els majors productors de matèries primeres) els que reclamen obertura de fronteres, ja que tant als Estats Units com en la UE hi ha un fort proteccionisme. Moltes ONG de les que es manifesten contra la globalització volen desenvolupar el comerç, però no els capitals.

Informació. La que controla i manipula unilateralment les principals fonts d'informació del món actual, ja siguen radials, televisades o escrites; estes estimulen insistentment a la societat de consum i defén a ultrança la ideologia capitalista i el model neoliberal, basat en les privatitzacions forçoses com a paradigma immortal per a ser imitat. Esta forma de Globalització cobra característiques especials a través de les crides autopistes de la informació, o també com és mundialment conegudes la xarxa de xarxes (INTERNET). Si bé és cert, que hi ha abundant informació de dissímils aspectes de la vida cultural, social i política dels països i del món, també és cert que hi ha molta informació que està totalment manipulada per les principals potències del món desenvolupat, i en alguns casos s'aprecia monopoli amb la informació, la que és controlada per períodes. Esta dimensió de la Globalització afavorix altres dimensions com per exemple: la cultural, la financera, la tecnològica, etc.

No hay comentarios:

Publicar un comentario