viernes, 2 de marzo de 2012

Carta oberta a un polític corrupte


"Volgut" polític corrupte:


T'escric esta carta sabent que ni tan sols obtindré resposta, perquè si em contestares, et delataries. Et quedaràs callado. Eres un expert a callar, mirar per a un altre costat i, emparat pel silenci, robar. Però encara que mai em contestes, jo tinc un parell de coses que dir-te. Allà vaig.
Com tots els polítics, tu has gestionat els diners que és de tots. El que et fa diferent és que tu, polític corrupte, una part dels diners et l'has ficat en la teua butxaca. Per a fer-ho has utilitzat diversos mètodes: cobres per deixar fer coses que no es poden fer, contractes servicis per valors més alts del que marca el mercat -òbviament a empreses dels teus amics o de familiars- compres terrenys, els requalifiques i tu i els teus amics vos quedeu la diferència, dictes lleis que beneficien a grans corporacions a canvi d'un bon lloc quan et retires... El que feixos, en definitiva, és traspassar els diners de totes a les butxaques d'uns pocs per mitjà de mentides i trampes.
Fes el que vullgues, polític corrupte, però t'avise: el que feixos és molt greu. Pensaràs que ‘només' robes, que ‘si no ho faig jo ho farà un altre' o posaràs alguna altra excusa rèptil. Però veu amb atenció, polític corrupte. Eres molt pitjor que un lladre: eres el responsable de la mort de xiquets, d'accidents de carretera i del patiment profund de centenars de milers de persones. T'ho explique.
Els diners que el teu robes, els diners que tu i els teus amics vos heu ficat en els vostres butxaques mentres tancàveu els vostres negocis bruts en restaurants cars amb tovalles immaculats, és els diners que servia per a fer la vida de tots un poc millor, més còmoda. Era els diners que milions de treballadors aportem a la societat a canvi d'uns servicis, a canvi de viure en una societat on cap xiquet vaja a escola sense desdejunar-se, com ja passa en el nostre país. Estos diners, polític corrupte, era el que servia per a construir nous hospitals, per a pagar sous de metges i infermeres, per a cuidar les carreteres, per a repintar les seues línies blanques cada cert temps, per a pagar professors, calefaccions d'escoles, assistents socials, policies, conductors d'ambulàncies, universitats, transports públics, pensions... els diners que has robat, desgraciat, és el que servix per a pagar tot això.
Però com fins ara hi havia hagut molts diners en la caixa pública, les teues rapinyes no es notaven molt. Hi havia tant que, encara que tu et quedares una part, la resta de les coses es podien anar pagant. Però va arribar la ‘crisi', polític corrupte, i ara no n'hi ha prou. Ara és quan es veu la verdadera dimensió del teu delicte, del teu crim. Perquè cal cridar a les coses pel seu nom. El que tu has fet és un crim contra la societat.
La falta de diners públics està fent que la pintura d'una carretera no es renova amb la freqüència adequada i, una nit de pluja una família morirà estampada contra un arbre... i serà culpa teua. No hi haurà diners per a pagar suficients ambulàncies i un senyor major morirà en sa casa esperant que algú vinga a atendre'l. Perquè ara les ambulàncies tarden una mitja de 15 minuts més que abans a arribar als llocs i quan arriben el senyor hi haurà mort d'un atac de cor. I serà culpa teua. Si estàs en actiu, pocavergonya, damunt diràs que hem estirat més el braç que la mànega, que “hem viscut per damunt de les nostres possibilitats”.

Seguisc. Com has robat diners de la caixa de tots, no hi haurà suficients assistents socials per a tractar adequadament el cas d'una dona colpejada i un dia la trobaran morta perquè no hi havia recursos per a més jutges, per a més Seguretat, per a fer un seguiment del cas... no cal mencionar que el culpable d'esta mort eres tu, encara que isques per la televisió amb la cara compungida.
Un dia un xic anirà caminant per un carrer fosc -porque no hi ha diners per a pagar la llum dels fanals- i serà assaltat. Ningú l'ajudarà perquè ja no hi ha diners per a patrulles en aquella zona perquè t'ho has quedat tu, indigne. O tal vegada sí que passarà la patrulla, però un dels agents morirà perquè una bala li va travessar el cor... perquè no hi ha diners per a comprar jupetins antibales... tu pensaràs des del teu immund xalet de luxe: “què roïns són els lladres” i si seguixes en actiu diràs que “cal atallar la inseguretat ciutadana”... quan el culpable eres tu.
Podria seguir tot el dia: escoles sense calefacció, centres sanitaris tancats, funcionaris sense cobrar, servicis socials col·lapsats...
Esta nit, quan te'n vages a dormir, en ta casa de luxe en una urbanització que difícilment podries pagar si fores honest, mira dins teu. Val la pena carregar amb estes morts i estes injustícies a canvi d'uns llençols nets, uns restaurants cars, d'un cotxe i un compte corrent ben nodrida? Jo crec que no, però com eres això, un polític corrupte, de tu es pot esperar qualsevol cosa.
Per això, l'única cosa que em queda per dir-te és que mereixes el meu més absolut menyspreu, que eres pitjor que tots els lladres que omplin les presons i que eres la vergonya de l'espècie humana.
No t'agrada el que sents? No t'agrada el que dic? Perquè tens dos opcions: tornar tot el que has robat o posar-me una denúncia per injúries… però per a fer qualsevol de les dos coses has de donar la cara. I ja sabem que no tens valor de fer-ho, perquè a més d'un miserable, un assassí, un traïdor i un lladre, eres un covard.
Polític corrupte, el refranyer és clar: “A tot porc li arriba el seu Sant Martí”. Que dormes bé... mentres pugues. Molt prop de la teua luxosa casa hi ha gent que este hivern no té per a calefacció i faran foc amb qualsevol cosa que esquirol.

Publicat per Bruno Vincesc, activista per la igualtat del ser humà (Alacant) Espanya.

http://hablandorepublica.blogspot.com/2012/03/carta-abierta-un-politico-corrupto.html

Introducció a l'economia (I):


 L'economia i el creixement econòmic

Alberto Garzón Espinosa


Deia el catedràtic d'economia David Anisi que “l'activitat econòmica podria visualitzar-se (…) com l'elaboració i consum d'un gran calder de sopa: algú prepara el foc, altres posen els ingredients, aquells remouen i vigilen la cocció, i una vegada condimentada arriba l'hora del repartiment. Uns reben culleretes xicotetes, altres culleres, altres cullerots, aquells altres cassets, i alguns fins a poals, per a poder retirar del calder la seua part. I en principi res cal relacione de forma necessària la contribució a l'elaboració del caldo amb la capacitat de l'utensili entregat per a poder consumir-ho” (Anisi, 1994). Com ell mateix indicava, esta metàfora descriu les tres preguntes que l'economia ha de respondre: què produir?, com fer-ho? i per a qui eixa producció?

Efectivament, qualsevol societat organitza la seua economia per a donar una resposta a eixes tres preguntes, i en funció de com responga a les mateixes viurà en un o altre sistema econòmic. En l'actualitat vivim davall el sistema econòmic capitalista, que és diferent del sistema econòmic esclavista, el feudalisme o el comunisme precisament per les respostes que oferix a tals interrogants. Els primers economistes a intentar entendre el sistema capitalista van ser els autors clàssics (Smith, Ricardo, Malthus, Marx…), que van elaborar els primers models econòmics per a entendre com funcionava una societat de tipus capitalista. Des de llavors i durant més de 200 anys tots els economistes han usat distints models, amb diferents supòsits tots ells, amb els que s'han enfrontat entre si en una guerra permanent per oferir les millors explicacions de la realitat i les polítiques econòmiques més adequades per a la societat en el seu conjunt o per a certs sectors d'ella [1].

Els economistes clàssics estaven preocupats per la distribució entre classes socials i en com afectava això al futur del sistema, és a dir, al creixement econòmic. Segons ells es pot distingir dos classes socials bàsiques: capitalistes i treballadors. Els primers posseïxen els mitjans de producció (les empreses), i els segons han d'oferir-se en el mercat de treball a canvi d'un salari. Els treballadors són treballadors perquè no poden viure sense “vendre's” en el mercat, mentres que els empresaris no tenen necessitat fer-ho. Este és el punt de partida dels clàssics, que per tant, i en un procés d'abstracció, reduïxen les persones a la seua distinta posició social en el sistema econòmic.

Què és el creixement econòmic?

El creixement econòmic és l'objectiu fonamental del capitalisme, sense el qual este no pot existir. El creixement és tècnicament l'ampliació de la capacitat productiva de la societat, és a dir, la millora del benestar material d'una societat. El creixement permet noves tecnologies i construir les mateixes coses en menys temps, permetent-nos d'esta manera disfrutar de nous productes i servicis que fins llavors no estaven al nostre abast. El capitalisme, atés que promou el creixement constantment, ha sigut considerat sempre un sistema econòmic altament “positiu” inclús pels marxistes [2].

Però el creixement no és un resultat atzarós sinó que depén, abans que res, de la capacitat per a reinvertir part de la producció. Quan els capitalistes contracten els treballadors els incorporen a un procés de producció pel qual es transformen uns inputs (matèries primeres) en un output (producció final). I el valor monetari d'eixa producció final s'anomena producció.

Tornant a un nivell d'empresa el que ens interessa saber és què contribuïx al procés productiu. Sabem que els treballadors participen, però també que no ho fan sols sinó que utilitzen maquinària posada per l'empresari. Per això es diu que en un procés productiu es troben conjuntament el Treball (N) i el Capital (K). Per capital cal entendre a tota màquina (o mig de producció) l'ús del qual permet obtindre un flux de renda futura [3].

Ara bé, sabem que el capitalista és el propietari legal dels mitjans de producció i del propi treballador, i per tant és ell qui decidix què fer amb eixa producció i com distribuir-la. Una part d'eixa producció es dedicarà a reposar el capital gastat en el procés (s'anomena consum productiu o depreciació), una altra part se la queda l'empresari per als seus gustos personals (s'anomena consum improductiu) i finalment una altra part es reinvertix (inversió neta). Eixa part que es reinvertix es dedica per a la compra de nou capital i per a investigar millors tecnologies. És precisament este últim component (la inversió neta) la que determina el grau de creixement econòmic, raó per la qual es considera que l'acumulació de capital (inversió neta) és la clau de la disciplina.



Pense's per exemple que un procés productiu no tinguera inversió neta (acumulació de capital). Hi ha dos possibilitats. La primera, que tampoc hi haguera excedent. Això vol dir que tot allò que s'ha produït es dedicaria a consum productiu, és a dir, a reposar el que gasta i tornar a produir novament exactament igual. La segona possibilitat és que hi haja excedent però que es dedique completament a consum improductiu. En eixe cas la societat produïx més del que necessita per a produir una altra vegada, però no dedicaria recursos a la investigació de tecnologies ni a millorar el procés productiu, per la qual cosa el següent procés de producció seria també exactament igual que l'anterior. Marx va cridar a ambdós opcions procés de reproducció simple, perquè permetia a la societat subsistir però no incrementava la capacitat productiva [4].

Al contrari, el procés en què sí que hi ha inversió neta o acumulació de capital és conegut com a reproducció ampliada.

En definitiva, el procés de creixement depén del procés d'acumulació, de manera que el capitalista enfronta una decisió de tipus “trade-off” (d'intercanvi de suma zero; ha de triar una combinació d'ambdós opcions) entre reinvertir (acumular) i consumir.

El motor del creixement econòmic

Sabem que el treballador entra en el procés productiu per mera supervivència, ja que en cas contrari està condemnat a la mort per inanició, però què porta a un capitalista a invertir part de la seua riquesa i a més fer-ho de forma constant o inclús creixent?

La resposta és senzilla: l'afany de lucre. Els capitalistes invertixen part del seu diners en el procés productiu perquè obtenen una rendibilitat. Això vol dir que si introduïxen en el procés productiu un total de 1000 euros el que estan buscant és que a la volta hi haja una quantitat de producció en valor monetari superior a 1000 euros. Estan buscant un guany. Per això la taxa de guany (que mesura la proporció de benefici en relació a la quantitat d'inversió) és una variable fonamental de l'economia, perquè si no és prou alta els capitalistes no invertiran i el procés productiu entrarà en crisi.

A més, els capitalistes no deixen d'invertir perquè estan pressionats per la competència. Si un forner reinvertix una part del seu excedent i millora els seus mitjans de producció això li permetrà fer el pa més ràpid i per tant inclús rebaixar el preu per unitat. Si el competidor del forner no ha fet el mateix (reinvertir) estarà condemnat a la fallida (assumint comportaments raonables pels consumidors, que preferiran comprar el pa més barat).

Havent vist ja el guany ens queda per resoldre l'aspecte salarial. Efectivament, els treballadors no moriran perquè treballen i, concretament, perquè reben un salari a canvi d'eixe treball que els permetrà adquirir els béns de consum suficients. Sabem que és el capitalista el que determina el nivell de salaris, almenys en absència de normativa institucional (lleis de salari mínim, etc.), però els economistes clàssics entenien que eixe salari tendia cap a un nivell considerat de subsistència. El salari de subsistència era aquell que permetia als treballadors sobreviure, i no més, perquè igual que el capitalista volia maximitzar el seu guany (i per tant rebaixar els salaris) també li interessava que els seus treballadors no moriren. Les pressions del “exèrcit industrial de reserva” (terme encunyat per Marx), que era el conjunt de treballadors sense ocupació, cap a que el salari es moguera en la direcció de reduir-se fins al nivell de subsistència. Malthus, Ricardo i Marx, entre altres, van discutir molt sobre este punt, fins a acabar considerant el ja apuntat: el salari, en el llarg termini, tendix cap a un nivell fix.

En qualsevol cas interessa tornar a la notació de l'esquema. La producció bruta pot desplegar-se en dos parts: la part salarial i la part empresarial. Així, sabent que Z són Beneficis Bruts i que W són Salaris, la producció bruta és: X = Z + W. En els beneficis bruts entren els beneficis nets més la depreciació, de manera que si considerem que R és el benefici net i D la depreciació tenim les opcions següents:

X = W + Z;

X = W + (R + D);

I = X – D;

I = W + R;

Açò significa que el capitalista enfronta un altre trade-off, esta vegada entre la quantitat que dedica a salaris i la quantitat que dedica a beneficis. Si tenim en compte ambdós trade-offs el que concloem és que el procés de producció complet està marcat pel resum següent:

El capitalista compra capital (maquinària), K, i lloga treball (treballadors), N, de manera que en el procés de producció participen K i N. Els treballadors utilitzen els mitjans per a produir una quantitat major de producció final, X. Dau eixe valor de producció l'empresari ha de decidir quant paga en concepte de salaris, W, i quant es queda en concepte de beneficis bruts, Z. Una vegada es queda amb els beneficis bruts, Z, reposa el capital gastat o la depreciació, D, quedant-se finalment amb el benefici net, R. I ara ha de triar quant dedica a consum improductiu, CC (consum capitalista), i quant a inversió, I.

Fins ací tenim ja algunes peces fonamentals del nostre model (treballadors i capitalistes) i el motor que fa funcionar al sistema (la taxa de guany), és a dir, que permet l'existència de creixement econòmic. Ara veurem com els economistes han utilitzat estes peces i altres noves per a construir els seus propis models econòmics o maquetes de la realitat. Això ens permetrà entendre els models actuals i també entendre les relacions que existixen entre diferents conceptes (productivitat, coeficient capital-treball, coeficient output-capital, etc.). En la pròxima anotació.

Notes:

[1] Els autors clàssics comencen amb A. Smith, i inclouen a D. Ricardo, T. Malthus, J. S. Mill i K. Marx, la qual cosa els situa entre el segle XVIII i segle XIX. Abans d'ells ja van pensar sobre economia molts altres, especialment els fisiòcrates de F. Quesnay, de principis del XVIII. Després dels clàssics van arribar els neoclàssics (L. Walras, A. Marshall, A. Pigou, W. Jevons) de finals del segle XIX i principis del XX. Amb la Gran Depressió arriben les idees de Keynes i el cridat keynesianismo. Els neoclàssics accepten part de la crítica de Keynes i la incorporen el seu model, amb la qual cosa naix la síntesi neoclàssica (mitjan segle XX). Durant tot eixe temps conviuran tres àmplies branques (el marxisme, el poskeynesianismo –que negarà la fusió amb la teoria neoclàssica- i la síntesi neoclàssica), de les quals naixeran més i més branques.

[2] Marx considerava que el socialisme era l'etapa següent al capitalisme, i per tant per a arribar al paradís dels treballadors era necessari que abans existira capitalisme i mètodes de producció de tipus explotador (on el capitalista tècnicament explota el treballador). El desenvolupament de les forces productives portaria al socialisme, però sense eixe desenvolupament seria impossible crear una societat sense classes que visquera en condicions dignes. Marx de fet considerava que el socialisme arribaria en l'Europa industrial promogut pels obrers industrials. Quan la revolució va arribar en la Rússia tsarista, amb un sistema econòmic de tipus feudal i amb incipients estructures capitalistes, el debat va esclatar entre els “marxistes legals” (partidaris d'industrialitzar forçosament primer al país) i els “populistes russos” (partidaris de “botar-se una etapa”). Este mateix debat es va replicar a Amèrica Llatina, que no havia tingut feudalisme en les formes que va estudiar Marx per a Europa, i va donar lloc a una separació entre la línia oficial i ortodoxa marxista (i la seua pràctica política en els partits comunistes) i la línia heterodoxa marxista (i la pràctica política de les guerrilles). Esta última línia es coneix com a línia neomarxista (Baran, Sweezy etc.) o teoria de la dependència (Frank, Salama, Fröbel, etc.).

[3] Dos puntualitzacions. En primer lloc l'anterior no vol dir que participen de la mateixa manera, ja que per a algunes escoles de pensament el capital no crega valor i per tant l'únic responsable últim del creixement econòmic és el treballador (la teoria laboral del valor, que propugna això mateix, era mantinguda pels economistes clàssics, tant liberals com marxistes, però va ser rebutjada més tard pels economistes neoclàssics). I en segon lloc, hi ha una unitat de mesura per a considerar al treball (les hores de treball o el nombre de treballadors) però no n'hi ha per a considerar al capital (ja que és un conjunt heterogeni de béns). La “solució” és multiplicar el nombre de béns de capital pel seu preu, però el problema és que el preu depén així mateix del nombre de béns, la qual cosa porta a un  problema lògic en principi irresoluble. A este respecte hi ha una controvèrsia crida “Controvèrsia de Cambridge sobre la teoria del capital” la resolució de la qual va ser proposta per l'economista italià P. Sraffa i que acabava per demolir els fonaments del pensament neoclàssic. No obstant, la majoria de models obvien estos problemes i fan com si no existiren.

[4] Els antropòlegs i alguns economistes multidisciplinaris han demostrat que les societats de caçadors-recol·lectors, per exemple, eren en realitat societats d'excedent. Això vol dir que produïen més del que necessitaven. La qüestió és que dedicaven eixos excedents al seu consum propi (consum improductiu) i no a reinvertir-los, perquè els seus desitjos i necessitats estaven limitats i no tenien l'impuls de “créixer” (sobre este tema val la pena llegir el completíssim llibre de J. M. Naredo “L'economia en evolució”).

http://www.agarzon.net/?p=1078

jueves, 1 de marzo de 2012

ON ANIRAN ELS INDIGNATS I ELS OCUPES?



"Cap a on aniran? Qui sap. Segurament no en la direcció dels models del passat, ja esgotats[...] En tot cas, el món ja mai serà com abans, i molt menys com als capitalistes els agradaria que fóra."


Leonardo Boff.

En una de les taules més importants de debats en el Fòrum Social Temàtic de Porte Alegre, en la vaig tindre l'oportunitat de participar, vaig poder escoltar els testimonis vius dels Indignats d'Espanya, de Londres, d'Egipte i d'EE.UU.

El que em va deixar molt impressionat va ser la serietat dels discursos, lluny del to anàrquic dels anys 60 del segle passat amb les seues moltes “parisc-li”. El tema central era “democràcia ja”. Es reivindicava una altra democràcia, ben diferent d'esta a què estem acostumats, que és més farsa que realitat. Volen una altra democràcia que es construïsca a partir del carrer, de les places, el lloc del poder originari. Una democràcia des de baix, articulada orgànicament amb el poble, transparent en els seus procediments i no corroïda mai més per la corrupció. Esta democràcia, d'entrada, es caracteritza per vincular justícia social amb justícia ecològica.

Curiosament, els indignats, els ocupes i els de la primavera àrab no es remeten al clàssic discurs de les esquerres, ni tan sols als sons de les distintes edicions del Fòrum Social Mundial. Ens trobem en un altre temps i ha sorgit una nova sensibilitat. Es postula un altre mode de ser ciutadà, incloent poderosament les dones abans invisibilizadas, ciutadans amb drets, amb participació, amb relacions horitzontals i transversals facilitades per les xarxes socials, pel mòbil, pel twitter i pels facebooks.

Ens trobem davant d'una verdadera revolució. Abans les relacions s'organitzaven de forma vertical, de dalt baix. Ara ho fan de forma horitzontal, cap als costats, en la immediatesa de la comunicació a la velocitat de la llum. Este mode representa el temps nou que estem vivint, el de la informació, del descobriment del valor de la subjectivitat, no aquella de la modernitat, encapsulada en si mateixa, sinó la de la subjectivitat relacional, la de l'emergència d'una consciència d'espècie que es descobrix dins d'una mateixa i única Casa Comuna, que amenaça ruïna a causa de l'excessiu pillatge practicat pel nostre sistema de producció i de consum.

 Esta sensibilitat no tolera ja més els mètodes del sistema per a superar la crisi econòmica i derivades, sanejant els bancs amb els diners dels ciutadans, imposant una severa austeritat fiscal, el desmantellament de la seguretat social, l'abaratiment de l'ocupació, el retall de les inversions, suposant il·lusament que d'esta manera es reconquista la confiança dels mercats i es reanima l'economia.

Tal concepció s'ha tornat dogma i en moltes parts se sent l'estúpida crossa \"TINA: there is no alternative”, no hi ha alternativa. Els sacrílegs summes sacerdots de la trinitat res santa formada pel FMI, la Unió Europea i el Banc Central europeu han donat un colp financer a Grècia i Itàlia, i han imposat allí als seus acòlits com a gestors de la crisi, sense passar pel ritu democràtic. Tot és vist i decidit des de l'òptica exclusiva de l'econòmic, rebaixant el social i augmentant el patiment col·lectiu innecessari, la desesperació de les famílies i la indignació dels jóvens perquè no aconseguixen treball. Tot açò pot desembocar en una crisi de conseqüències dramàtiques.

Paul Krugmann, premi Nobel d'Economia, va passar uns dies a Islàndia per a estudiar la forma com eixe xicotet país àrtic va eixir de la seua crisi subjugadora. Van seguir el camí correcte que altres també haurien d'haver seguit: van deixar trencar als bancs, van posar a la presó als banquers i especuladors que van practicar desfalcs, revan escriure la constitució, van garantir la seguretat social per a evitar el col·lapse generalitzat i van aconseguir crear ocupació. Conseqüència: el país va eixir del compromís i és un dels països nòrdics que més creix. El camí islandés ha sigut silenciat pels mitjans de comunicació de masses mundials per temor que servisca d'exemple als altres països. I així el carruatge, amb mesures equivocades però coherents, corre veloç cap al precipici.

Contra este curs previsible s'oposen els Indignats. Volen un altre món més amic de la vida i respectuós de la naturalesa. Tal vegada Islàndia els servirà d'inspiració. Cap a on aniran? Qui sap. Segurament no en la direcció dels models del passat, ja esgotats. Iran en direcció d'allò que deia Paulo Freire del “inèdit viable” que naixerà d'eixe nou imaginari i que s'expressa, sense violència, dins d'un esperit democraticoparticipatiu. En tot cas, el món ja mai serà com abans, i molt menys com als capitalistes els agradaria que fóra.+ (PE) – ECUPRES

http://www.attacpv.org/web3/index.php?option=com_content&view=article&id=1009:iadonde-iran-los-indignados-y-los-ocupas&catid=18:opinionsaltermundistesmenucateg&Itemid=93

miércoles, 29 de febrero de 2012

La reforma laboral o la precarització dels precaris: alguns apunts sobre el triomf de la barbàrie


Adoración Guamán





El 10 de febrer el govern de Mariano Rajoy va aprovar lamajor mutilació de drets laborals, individuals i col·lectius de la nostra història. Amb un vergonyant exercici de cinisme i fabulació en la justificació de la norma, que s'afirma com a garant de l'estabilitat en l'ocupació, el Partit Popular ha sotmés absolutament al nostre ordenament laboral al dictat de les exigències de la patronal i dels mercats desbocats.

Amb el Reial Decret Llei 3/2012 El Govern ha imposat una reforma que dinamita el principi d'estabilitat en l'ocupació i ataca als pilars fonamentals de la regulació de les relacions laborals, situant l'empresari en el centre del sistema i multiplicant les seues capacitats de decisió unilateral sobre les condicions de treball, prescindint de l'interés dels treballadors, precarizando als precaris i amputant gran part del contingut del dret al treball així com retallant espais de decisió propis de l'acció col·lectiva dels treballadors per a sotmetre'ls al poder empresarial.

Amb esta norma, i plenament conscients d'això, el govern vulnera preceptes constitucionals i normativa internacional (com el conveni 158 de l'OIT) ratificada per l'Estat espanyol, la qual cosa hauria de comportar la declaració de la nul·litat de la norma. En este sentit, val la pena recordar a més que una part fonamental d'este Reial Decret Llei, la relativa a l'eliminació dels salaris de tramitació, és semblant a la continguda en el RDL 5/2002 que va ser contestat amb la Sobra General del 20J i declarat parcialment inconstitucional per la STC 68/2007, donada la falta de justificació de la concurrència del pressupost habilitant per a utilitzar la figura del RDL.

Però la brutalitat de la reforma no ens resulta del tot desconeguda. De fet, la mateixa compartix amb les reformes anteriors, dutes a terme pel PSOE, tant les irregularitats de forma i justificació com les aberracions de fons, encara que el nivell de barbàrie siga més alt.

Quant a la via per a la realització de la reforma, i igual que les anteriors, el Reial Decret Llei constituïx un clar exercici de l'autoritarisme normatiu del Govern del PP, acollint la idea del Professor Baylos, que ha prescindit de l'opinió del Parlament i dels agents socials i que no té justificació suficient per a escometre per “urgència i necessitat” les profundes modificacions que conté. A més, seguint la ja pràctica habitual, la norma es justifica amb arguments falsos, clarament manipuladors de la realitat normativa europea i internacional. Així, no pot afirmar-se simplement que esta norma nos “acosta a la realitat europea” al rebaixar la quantia de la indemnització o a l'eliminar l'autorització de l'Administració en els processos d'acomiadament col·lectiu. Els sistemes de regulació de les relacions laborals són productes complexos que no resistixen la comparació per segments estancs. Allí on hi ha indemnitzacions més reduïdes solen haver-hi procediments més complexos o garantistas per a l'extinció del contracte, igualment, on no hi ha autorització solen existir majors garanties de recol·locació dels treballadors i de control de la decisió empresarial.

Igualment, i com ocorreguera en les dos reformes que l'han precedit, la del 2010 i la de 2011, el govern pretén diluir la seua responsabilitat afirmant que actua atenent a una contínua reclamació de “totes les institucions econòmiques mundials i europees que han analitzat la nostra situació, pels mercats internacionals que contemplen la situació del nostre mercat de treball amb enorme desassossec”, per a cedir absolutament a les pressions de la Patronal, que ha obtingut un text entregat als seus interessos.

El fons de la reforma també seguix amb una senda engiponada per les reformes connexions pel govern del PSOE. Així, inclús sent la reforma més agressiva de la història del dret del treball espanyol en democràcia, no es tracta d'una contrareforma sinó d'una aprofundiment en la senda d'involució dels drets laborals, compartint amb les reformes anteriors un punt fonamental de partida: utilitzar les normes laborals com un element d'amortiguación de les conseqüències de la crisi financera i del model de producció, vinculant la creació d'ocupació amb la desregulació normativa del mercat de treball, la baixada dels salaris i la pràctica eliminació del dret dels treballadors a l'estabilitat en l'ocupació.

Però, sobre estos vímens, el govern del PP ha traspassat les línies roges de l'ordenament laboral desestabilitzant el mateix i trencant els últims vestigis del seu potencial reequilibrador. Dos qüestions fonamentals, la devaluació del cost de la mà d'obra (abaratint acomiadament i sobretot salaris) i l'exaltació del poder empresarial individual sobre les decisions col·lectives convertixen a esta reforma en una mena de refundació del dret del treball, que passa a convertir-se en una mera regulació del mercat de treball, perdent el seu potencial equilibrador i tuïtiu.

En estos moments, més enllà dels arguments de rebuig en conjunt de la reforma, és necessari descendir, a poc a poc, en el contingut de les mesures concretes, per a anar destil·lant de cada una d'elles l'elenc de drets que les mateixes vulneren. D'entre les mesures que conculquen clarament els drets dels treballadors i que provocaran un ascens encara major de precarietat, temporalitat i un retrocés dels salaris dels segments ja precarizados de la classe treballadora (jóvens, dones i majors de 45 anys) han de destacar-se per la seua especial brutalitat els següents:

1. Quant a la destrucció del principi d'estabilitat en l'ocupació i l'atac al dret al treball

- La reforma facilita l'acomiadament de manera general: abaratix la indemnització per acomiadament improcedent, de 45 dies amb un límit de 42 mensualitats a 33 dies amb un límit de 24, aplicant-la parcialment als contractes ja vigents de manera que provocarà una reducció real de les indemnitzacions ja generades; elimina els salaris de tramitació, reprenent el que disposa el Decretazo de 2002, que va ser àmpliament contestat amb la Sobra General del 20J i declarat posteriorment inconstitucional, permetent a l'empresari recórrer sense necessitat consignar la indemnització a l'acomiadament improcedent sense causa, derivant el pagament fins a la sentència judicial sense veure's penalitzat per això; amplia els supòsits en què l'empresari pot despedir per causes objectives (econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció) i elimina el vincle entre este acomiadament i la reducció de llocs de treball, convertint així l'acomiadament en una ferramenta normal de la gestió de l'empresa i no en una opció excepcional lligada al manteniment de la viabilitat dels llocs de treball; elimina l'autorització administrativa en els processos d'acomiadament, suspensió i reducció col·lectiva de treball, amb la consegüent reducció de la protecció dels treballadors en estos supòsits i del control del frau i de les causes al·legades per les empreses.

- La reforma crega un nou contracte per a “indefinit” per a “emprenedors” amb acomiadament lliure durant un any i incentius fiscals i bonificacions si se subscriu amb col·lectius ja precarizados, com són els jóvens, dones o majors de 45 anys: a pesar del nom utilitzat, no pot cridar-se indefinit a un contracte amb un període de prova, d'acomiadament lliure, d'un any de duració. Amb este contracte s'invertix la lògica del dret del treball que atenia a les característiques dels treballadors o de la prestació a realitzar a l'hora de dissenyar contractes de treball, ara es dissenyen en funció de les suposades necessitats dels empresaris segons el nombre de treballadors que tinga l'empresa, sense atendre ni al capital de la mateixa a l'hora d'atorgar bonificacions ni a les característiques dels treballadors que són contractats per esta modalitat.

- La reforma precariza, encara més, la situació dels jóvens menors de 33 anys, ampliant les possibilitats per a la utilització, inclús encadenada, del contracte per a la formació i aprenentatge, que permet abonar salaris per davall del SMI. A partir d'ara, la formació podrà oferir-se en la mateixa empresa, obrint així la porta a deficiències formatives en estos contractes.

- La reforma facilita la modificació de les condicions de treball per voluntat de l'empresari, incloent el salari i la jornada: l'empresari haurà d'al·legar causes, més concretes i senzilles, però no justificar la raonabilitat del canvi, siga geogràfic, funcional o de condicions de treball, per la qual cosa el control judicial de la causa queda limitat.

- La reforma imposa al treballador una “flexibilitat”, introduint la possibilitat de realitzar hores extraordinàries en el contracte a temps parcial, que permetrà una major disponibilitat del temps del treballador al servici de l'empresari i que impedirà de facto la conciliació entre la vida personal, laboral i familiar així com la formació contínua.

2. Donada a la inclusió de múltiples incentius fiscals i bonificacions, la qual cosa la reforma produirà de facto és una transferència de les prestacions socials per a profit de l'empresari.

3. Quant a la mutilació d'espais propis dels convenis col·lectius i l'atac a la llibertat sindical:

- La reforma permet el despenge en l'empresa sobre qualsevol condició de treball pactada en un conveni col·lectiu, incloent jornada. Les causes per a justificar esta modificació a la baixa en l'àmbit empresarial s'alleugerixen i a més s'imposa un arbitratge obligatori per al cas que no s'abast un acord entre l'empresa i la representació dels treballadors.

- La reforma imposa la prioritat de l'aplicació del conveni d'empresa sobre els de nivell superior, sense que puga modificar-se esta prioritat per acords interprofessionals, els convenis col·lectius d'àmbit superior a l'empresa manquen ja per tant d'aplicabilitat assegurada en este àmbit, és a dir, no regularan de facto les relacions de treball.

- La reforma elimina la ultractividad normativa dels convenis col·lectius, passats dos anys des de la finalització del conveni este perdrà vigència, passant a aplicar-se els convenis superiors si n'hi haguera o, si no n'hi ha, els mínims de l'Estatut dels treballadors.

Per tot allò que s'ha avantdit, per l'injustificat de l'adopció per mitjà d'un Reial Decret, sense l'acord dels actors socials i sense el debat parlamentari, per la falsedat de les raons que justifiquen la mesura, pel seu atac frontal als pilars fonamentals que configuren el dret del treball, pel contingut contrari als drets als drets de negociació col·lectiva i sobra (art. 37 i 29 CE), i per les mesures contràries als drets dels treballadors a un ocupació estable i de qualitat i en particular dels jóvens, no ens cap una altra eixida que la mobilització social continuada fins a aconseguir la retirada del text.

Junt amb les mobilitzacions, i en suport de les mateixes, els juristes crítics hem d'esgotar totes les vies possibles per a aconseguir que la reforma siga objecte de control constitucional, així com mantindre una denúncia documentada i formativa constant per a evidenciar dia a dia les mentides que fonamenten la invasió bàrbara que ha acabat amb el poc de tuïtiu i reequilibrador que tenia el nostre dret laboral.

Adoración Guamán, professora de Dret del Treball, Fundació CEPS

http://rebelion.org/noticia.php?id=144822

lunes, 27 de febrero de 2012

“Mascletà reivindicativa. València en flames”


“Mascletà reivindicativa. València en flames”
Una proposta per a continuar la reividicació, per a que les falles siguen de totes i tots

“Mascletà reivindicativa. València en flames”
Acció per a les mascletades, de l’1 al 19 de març. Cada dia es lluitarà col·lectivament per una única i diferent “causa”, que es farà visible per mitjà de petites pancartes, folis, banderoles, etc. amb eslògans relacionats amb aquesta causa. El fet de no utilitzar grans pancartes evita que puguem tenir problemes amb la policia. Les reivindicacions s’alçaran i es faran visibles, acompanyades d’una xiulada general i de “targetes roges”, 5 minuts exactes abans de la mascletà, que és quan més gent hi ha a la plaça i quan els mitjans de comunicació (especialment Canal 9) connecten en directe, i es baixaran en el moment que comença la mascletà. Es tracta d’una acció puntual, contundent i concreta. Per això, i per tal de conscienciar al major nombre de persones possible, la reivindicació no ha d’estar renyida amb la festa ni ha d’obstaculitzar el desenvolupament de la mascletà. L’objectiu és visibilitzar mediàticament i socialment la nostra lluita i les nostres reivindicacions, per tal de sumar a quanta més gent millor.

DATES I CAUSES:

- 1 de març: Contra la repressió policial i per la defensa de les llibertats i els drets fonamentals

- 2 de març: Per uns serveis socials públics i de qualitat. Solidaritat Parc Alkosa

- 3 de març: Per una educació pública i de qualitat

- 4 de març: Per una sanitat pública i de qualitat

- 5 de març: Per la memòria històrica i la justícia amb les víctimes del franquisme

- 6 de març: Per la no privatització de la justícia (defensa del torn d’ofici)

- 7 de març: Per la no criminalització dels immigrants i per la defensa dels Drets Humans. Pel tancament dels Centres d’Internament d’Immigrants.

- 8 de març: Per la igualtat de gènere i contra la violència masclista

- 9 de març: Contra la manipulació informativa (dia dedicat especialment a Canal 9)

- 10 de març: Contra la corrupció

- 11 de març: Pels drets dels i les treballadores. Contra la reforma laboral

- 12 de març: Contra els privilegis de la Banca i dels rics. Contra els paradisos fiscals

- 13 de març: Per la solidaritat internacional i la cooperació entre els pobles. Suport a la lluita dels pobles grec, egipci, etc.

- 14 de març: Contra la dictadura dels mercats i de la Troika (FMI, UE i BM)

- 15 de març: Pel dret a la vivenda. Per la dació en pagament.

- 16 de març: Contra les polítiques del despilfarro i grans events

- 17 de març: No a les retallades en drets socials

- 18 de març: Per la democràcia i la sobirania popular (per una assemblea constituent)

- 19 de març: Totes les causes