Les verdaderes intencions del Banc Central
Europeu i les elits financieres
16 enero 2012 |
Després de la reforma fiscal proposta per l'equip de Rajoy la setmana passada, legions d'analistes i periodistes s'han llançat de ple a difondre missatges apocalíptics sobre l'evolució econòmica del país amb motiu d'estos nous retalls i estes noves pujades d'impostos. Molts d'ells ho faran motivats per raons de desgast polític, altres per raons ideològiques, i altres perquè de veritat estiguen convençuts d'això. No obstant, independentment de les seues motivacions personals la veritat és que –ho sàpien ells o no– les seues afirmacions són correctes.
Ja en els primers anys de qualsevol curs sobre Economia s'estudia que una política econòmica basada en un augment dels impostos i simultàniament una contracció del gasto públic és coneguda com una “política fiscal contractiva”. I una política fiscal contractiva no és més que això: una sèrie de mesures que busquen la contracció de l'activitat econòmica. El seu objectiu és refredar l'economia, provocant una ralentització en el creixement econòmic i col·lateralment un augment de la desocupació. Este tipus de política econòmica és recomanada en èpoques de boom econòmic, en el que un ràpid creixement pot provocar seriosos problemes d'inflació.
No obstant, a la vista està que no ens trobem actualment en una situació de creixement econòmic accentuat. Llavors, per què s'apliquen estes mesures que ralentitzen l'economia i provoquen un augment de la desocupació? Perquè perquè la principal preocupació ara no és el creixement econòmic ni la taxa d'ocupació, sinó el dèficit i el deute públic. Els governants dels països europeus apliquen mesures per a reduir el dèficit i el deute públic acatant les imperioses exigències que provenen de les institucions de la Unió Europea. La idea que volen traslladar és que no pot existir creixement econòmic mentres no existisca estabilitat fiscal; per tant per a generar riquesa a un ritme adequat primer és necessari reduir el dèficit i el deute dels països.
Però esta reflexió és falsa. El desproporcionat dèficit i l'elevat deute públic existent no són la causa que no hi haja creixement econòmic, sinó que són la conseqüència. I demostrar açò últim és prou senzill. N'hi ha prou amb analitzar l'evolució del deute públic i el dèficit públic dels països per a observar que els desequilibris greus van començar a originar-se a partir de 2007, just amb l'esclat de la crisi financera global. En els següents gràfics s'exposa l'evolució d'ambdós indicadors com a proporció del Producte Interior Brut des de l'any 1999 fins a l'any 2010 per als països de l'Eurozona.
Font: Eurostat
Font: Eurostat
Com es pot comprovar, tant l'augment explosiu del deute públic com el vertiginós descens dels dèficits es van produir com a conseqüència de la crisi econòmica (l'inici queda representat en el gràfic per la línia taronja). Açò va ser a causa d'una caiguda important dels ingressos públics com a conseqüència de la ralentització de l'activitat econòmica (a menor activitat econòmica, menor quantitat d'impostos que pararan a les arques públiques), i com a conseqüència de l'augment de gasto públic (es van augmentar les partides destinades a protegir als desocupats, es va augmentar la inversió pública com a intent de reactivar l'economia, i es van rescatar les institucions financeres més danyades per la crisi). Per tant, combatre el dèficit i el deute no solucionarà el problema perquè no són les causes del mateix. Més al contrari, combatre el dèficit i el deute per mitjà de polítiques fiscals contractives només farà que el creixement econòmic es veja encara més danyat i que la desocupació augmente encara més. D'altra banda, estes polítiques fiscals o ajustos ni tan sols servixen per a reduir reeixidament el dèficit i el deute, tal com s'ha comprovat en els països PIIGS durant els últims mesos, atés que estes mesures contrauen l'economia i amb ella també els ingressos que obtenen els estats.
Però si açò és així, per què són estes les mesures que es recomanen des de la Unió Europea? Potser ells no han estudiat o no saben res d'economia? O és que senzillament són molt desmanotats? Perquè ni una cosa ni una altra. Ells saben perfectament com funciona l'economia i també saben perfectament què és el que estan fent. Les persones que dirigixen les institucions de la Unió Europea preferixen solucionar els problemes de deute i dèficit abans que els problemes de creixement econòmic perquè desitgen davant de tot una estabilitat financera plena que no altere el particular món de les finances. Durant els últims anys la Unió Europea ha donat prioritat al món financer enfront de qualsevol altra dimensió econòmica, política o social a Europa. Prova fefaent d'això és la definició del principal objectiu que té el Banc Central Europeu: mantindre l'estabilitat de preus, salvaguardant així el valor de l'euro. És a dir, el banc central i més important d'Europa té com a objectiu prioritari controlar la inflació i el valor de l'euro molt abans que qualsevol altre assumpte. Val la pena destacar que, per exemple, el banc central dels Estats Units (la Reserva Federal) té dos objectius principals amb la mateixa importància: controlar la inflació però també fomentar el plena ocupació.
Una altra prova que demostra l'afecció que té la Unió Europea pel màs financer és l'article del Tractat de Maastricht en el qual es prohibix expressament que el BCE finance als estats de la moneda única. El BCE no pot prestar diners als països europeus, però sí que pot prestar-se'l als bancs privats.
En el seu origen, es va buscar que el BCE fóra un organisme independent. S'argumentava que eixa seria la forma més adequada per a desvincular un poder tan excel·lent dels interessos particulars dels polítics europeus i així evitar favoritismes. I per descomptat que ho ha sigut. Els polítics o representants públics –aquelles persones triades pel vaig poblar per mitjà de sufragi– no tenen accés a les decisions que en este organisme s'adopten, i a més es veuen obligats a complir les ordes que d'ell provenen. No obstant, no es pot oblidar que continuen sent persones i no robots els que ostenten el poder en el BCE, i per tant els favoritismes i els interessos particulars no estan fora de tota sospita. Dels polítics s'ha passat als banquers i persones relacionades amb el món financer: recordem que l'actual president del BCE –Mario Draghi – va ser vicepresident, per Europa, de Goldman Sachs, el quart banc d'inversió més important del planeta; o que el primer president del BCE, Wim Duisenberg, va ser vicepresident del banc privat Rabobank, una de les entitats bancàries més forts d'Europa. Per tant, si hem de sospitar que les decisions del BCE estan afavorint a algun determinat sector, ja sabem de quin sector estarem parlant.
I ja fa temps que les sospites van aparéixer. Des que va esclatar la crisi hem vist com s'han rescatat institucions financeres injectant entorn de 880.000 milions d'euros amb diners públics mentres a la resta de la població se li ha limitat el crèdit (el crèdit a les xicotetes i mitjanes empreses s'ha reduït a la mitat en tan sols quatre anys; i el crèdit a les llars ha caigut fins a aconseguir un ritme negatiu del 4% en termes anuals i a preus reals). Hem vist com l'estructura financera d'Europa permet als especuladors financers actuar a gust inclús fins a posar contra la paret a economies tan importants com Itàlia, França o Regne Unit; o com esta mateixa estructura ha permés que els bancs comercials abandonen a poc a poc la seua activitat tradicional de concedir préstecs per a passar a especular en els casinos financers. Hem vist com des de la Unió Europea s'ha obligat als països integrants a incloure en la Constitució que el pagament als creditors financers ha de ser prioritari enfront d'altres pagaments com a salaris o pensions. Hem vist com els dirigents europeus van ser còmplices de la falsificació comptable que el banc d'inversió Goldman Sachs va realitzar amb els comptes de Grècia a pesar dels problemes que li ocasionaria a la població grega i només per a evitar desprestigiar a la moneda única. I hem vist com el BCE va concedir liquiditat amb condicions històricament favorables per valor de 489.000 milions d'euros a la banca privada europea, i com estos mateixos bancs en compte de prestar els diners a famílies o empreses els han tornat a depositar en el propi BCE per a obtindre rendibilitats.
Massa “errors” comeses pel BCE i la Unió Europea. Fa la impressió que les institucions financeres li estan prenent el pèl –i de forma molt exagerada– als dirigents europeus. Però la realitat és que cap persona amb unes mínimes nocions d'economia i disposada a solucionar els problemes passaria per tot el que estan passant els responsables de les institucions de la Unió Europea. No es tracta, per tant, d'errors en política econòmica. Es tracta de decisions meditades que anteposen els interessos dels financers als interessos dels estats i, per tant, de la resta de la ciutadania. I no són poques les persones que ja veuen evident esta aliança entre els alts cercles europeus i l'elit financera: Joseph Stiglitz (Premi Nobel d'Economia 2001) denúncia que “el BCE està anteposant l'interés dels bancs al dels països i els ciutadans”. Un altre expert economista com Mike Whitney resumix este fet així: “Draghi (president del BCE) vol impulsar el seu cridat pacte fiscal que consagra per llei la disciplina pressupostària i les mesures d'austeritat contràries als treballadors a fi que els pressupostos nacionals siguen controlats per les elits financeres (és a dir, els “tecnòcrates” designats pel BCE.) Naturalment, els països no entregaran eixe tipus d'autoritat sense oposar resistència, per la qual cosa Draghi està deixant que la crisi es fuga de la mà per a tindre menys resistència.” Per la seua banda, l'economista Dean Baker sosté que “la gent que ens va portar la crisi de l'Eurozona està treballant sense parar per a redefinir-la a fi de beneficiar-se políticament”. A més, afig: “la crisi de l'eurozona, definitivament, no és una història de països amb el gasto fora de control que estiguen rebent el seu merescut en el mercat de bons… És una història de països víctimes de la mala gestió del BCE… L'opinió pública ha de reconéixer este procés com el que és: guerra de classes. Els rics estan utilitzant el seu control del BCE per a desmantellar les proteccions de l'Estat de benestar que disfruten d'un enorme suport popular”.
Corren temps difícils. En èpoques de prosperitat, els grups de pressió financers podien realitzar les seues operacions sense perjudicar massa la dinàmica dels estats nacionals i sense perjudicar massa la vida de la majoria dels ciutadans. Ara, amb la crisi, esta espècie d'equilibri no és possible, i el cost de superar les dificultats econòmiques inevitablement farà que la balança s'incline principalment cap a un dels dos costats. I en la presa de decisions que dissenyaran el curs dels esdeveniments els grups que tenen el poder són aquells que estan estretament vinculats amb el món financer. A estes persones del món de les finances, les vides i del qual professions depenen de la salut dels mercats financers, no els importa la situació social dels seus països. No els importa l'estat de l'educació pública, de la sanitat pública, de les pensions públiques, ni tampoc dels salaris. El que els importa és continuar mantenint un clima estable en les finances per a poder continuar operand amb la mateixa naturalitat amb què ho han fet sempre. I en la mesura que puguen, influiran sobre les decisions polítiques perquè res canvie en els mercats financers, sense importar-los en absolut el cost que eixe camí puga significar per a altres segments de la població.
http://www.attac.es/2012/01/16/las-verdaderas-intenciones-del-banco-central-europeo-y-las-elites-financieras-2/