Economistes d'Attac Castella-La Manxa analitzen els pressupostos del 2012.
Que opineu del Projecte de pressupostos presentats pel Govern de l'Estat per a enguany?
Fernando de l'Amo.- Este Projecte és el resultat de les polítiques de la Unió Europea i de la zona Euro de què formem part. El duo Merkel-Sarkozy, el Pacte de l'Euro i l'actuació del Banc Central Europeu ens determinen el camí a seguir. I este govern es mostra com un fidel complidor.
El Projecte de Pressupostos està d'acord amb la reforma de la Constitució fruit del pacte PP-PSOE de l'estiu passat que anteposa el pagament dels interessos i el deute públic -la partida que més augmenta en el pressupost- per damunt de la sanitat o l'educació.
Aclarir que el que s'ha presentat és el projecte que haurà de debatre's en les Corts i que no estarà vigent fins a juny. Este retard augmenta la sensació d'incertesa i falta de confiança que tant diuen que preocupa als “mercats”.
Gregorio López Sanz.- Quan els mercats (perdó, els especuladors) estan a punt d'estrangular-te, hi ha dos opcions, escapar-se per a tirar-se a la muntanya, o deixar que et rematen. El Govern d'Espanya ha optat per esta segona opció amb els pressupostos acabats d'aprovar, a posta que les mesures contingudes en ells no tindran efectes positius (en el cas que els tinguen) fins al “mitjà termini”. Dos o tres anys és un temps que no podran esperar molta gent a Espanya. A més els especuladors han crescut la seua ofensiva inclús després d'aprovats els pressupostos, i si res ho impedix, poguera que abans de final d'any es consumara el quart rescat en l'Eurozona, en este cas, el d'Espanya.
Quines són les característiques més destacades del Pressupost?
Fernando A.- Del costat dels gastos, es produïx un retall de pràcticament totes les partides. Dir també que la major part de les polítiques socials educació, sanitat o benestar són competència de les autonomies i que les xifres d'estos ministeris es referixen a actuacions conjuntes amb les autonomies, sobretot amb les més pobres, que ara patixen un greu retall. L'ajust també es produïx en obres públiques, la qual cosa no ajuda a mantindre l'ocupació. Es mantenen projectes com les línies d'AU, amb poc impacte per a la majoria dels ciutadans, mentres que les carreteres o els ferrocarrils més utilitzats es deixen sense fons….
Del costat dels ingressos, les mesures conegudes fins ara suposen un intent desesperat i “avar” d'incrementar la recaptació recaient sobre les esquenes dels habituals pagans: els ciutadans amb nòmina (pujada del IRPF), mentres a penes es millora la recaptació en Societats i es creguen noves taxes que són insolidàries ja que no tenen en compte la capacitat de pagament de la gent. A més hi ha dos mesures que amb l'excusa d'augmentar els ingressos públics són descarades i injustes:
· A Castella-La Manxa portarà milers d'acomiadaments d'empleats públics i obrirà una excel·lent oportunitat per a fer negocis privats amb la sanitat, l'educació , els servicis socials…La coneguda “amnistia fiscal” que permetrà a defraudadors fiscals i delinqüents llavar el seu diners negres pagant un 10% quan si qualsevol comet un error en una declaració li imposen un recàrrec d'apremi (……) i una sanció sense cap contemplació
· A més, es permetrà a les empreses que “tributen” en països de baix nivell d'imposició (anem, en paradisos fiscals) que puguen disposar dels seus beneficis pagant tan sols un 8% de gravamen. És important saber que tots els bancs i les antigues caixes d'estalvi tenen filials en paradisos fiscals.
- La paraula mes usada és retall… però a qui i que es retalla…?
Gregorio L.- Com hi havia molt que retallar (com a conseqüència que no s'ha volgut augmentar més la recaptació impositiva sobre les rendes i patrimonis més alts), ni tan sols s'han tingut miraments a prioritzar ací i allà; els retalls han sigut determinats per mitjà d'un percentatge sobre tots els ministeris. I els diners així estalviats servirà per a pagar el principal i els interessos del deute públic, que ja importen una quantitat superior als gastos de personal. El President del Banc Central Europeu ho va dir tres dies després d'aprovar els pressupostos: “Els mercats esperen encara més”. I no se li va caure la cara de vergonya ni se li va passar pel cap que una altra forma d'actuar del BCE ajudaria molt als ciutadans/es, que és el que importa.
En concret, què partides de gasto es veuen més perjudicades i quins menys?
Fernando A.- Hi ha algunes que augmenten: els gastos del deute públic augmenten (5.6%); les quantitats destinades a Òrgans Constitucionals com la Casa Real, el Poder Judicial, el Consell d'Estat o les Corts Generals augmenten en el seu conjunt un 0,9% i els que menys es reduïxen són Presidència (-3,8%) i Interior (-4,3%)
Més coneguts són els retalls en Assumptes Exteriors i Cooperació (-54,4%), Foment (-34,6%) o Energia, Indústria i Turisme (-31,9%). En polítiques concretes es retallen molt la cooperació internacional, les polítiques actives d'ocupació (formació o escoles taller), les escoles infantils, programes d'incentius a la lectura o a l'ús de noves tecnologies, programes d'investigació i ciència, gran part del finançament estatal de la Llei de Dependència, o programes de qualitat de l'atenció sanitària conjunta amb autonomies.
En este repartiment d'on gasta l'Estat, es veu clarament quin és el sentit ideològic dels pressupostos i sobre quines polítiques descansa l'austeritat
Gregorio L.- Els retalls de gasto públic, els patixen principalment el poble pla, els que no tenen capacitat econòmica per a accedir a eixos servicis per la via privada. L'eliminació de bonificacions i exempcions en l'Impost de Societats són minúcies en termes de recaptació. El Govern s'ha tornat a oblidar de pujar l'Impost de Societats a les grans empreses, a aquelles que declaren més d'un milió d'euros de beneficis a l'any, que amb seguretat no tindrien cap problema de viabilitat futura si una part de tals beneficis els dedicaren a pagar més impostos.
Quines conseqüències tindran eixos retalls a Castella la Manxa?
Fernando A.- Ja he anticipat que la major part de les polítiques de retalls en educació, sanitat, polítiques d'ocupació o dependència són programes conjunts finançats per l'Estat i la Comunitat Autònoma. Ara faltarà gran part dels diners de l'Estat i el de la Junta es veurà també retallat amb el conegut Pla de Garanties dels Servicis Socials Bàsics, que és el nom amb què van batejar irònicament les polítiques de la tisorada de Cospedal. Este Pla suposa al mateix temps:
· En un termini raonable no hi ha cap esperança en les polítiques que s'estan aplicant. L'única esperança esta en el carrer.L'acomiadament de milers de treballadors del sector públic regional (curiosa manera de crear ocupació): En sanitat, educació, atenció de boscos, servicis socials entre altres. Tot això suposen pitjors servicis públics perquè, per molt que diguen, amb menys empleats i menys mitjans es fan menys i pitjors coses.
· A més obrin una excel·lent oportunitat a interessos econòmics privats, amb extenses relacions amb l'equip de govern regional que estan decidits a fer negoci de l'educació, de la sanitat i dels servicis socials de la regió.
Insistixen en el fet que estos són els únics pressupostos possibles… realment és així?
Gregorio L.- Si seguim amb els ulls tancats les directrius de l'Eurogrup, no hi ha possibilitat per a un altre pressupost, a pesar que és el camí segur per a la debacle de l'estat del benestar. No obstant encara podria intentar-se quelcom posant més atenció a la lluita contra el frau i a la fiscalitat del capital. Fora de l'Eurogrup, amb grans dificultats, això sí, es podrien explorar altres vies que, en principi, no tindrien perquè ser tan dures i antisocials com les que ara transitem.
Quines alternatives ens queden…? açò té solució?
Fernando A.- Naturalment que hi ha alternatives a estes polítiques. Els retalls del gasto públic, l'augment dels impostos als ciutadans, les escandaloses pujades dels preus de l'electricitat, el gas o el butà només crearan més desocupació i menor activitat econòmica el que al seu torn impedirà recaptar la quantitat prevista en impostos per a reduir el dèficit. De la mateixa manera, el govern ajuda a la banca, als defraudadors fiscals i a les grans empreses i el seu model econòmic torna a ser el dels baixos salaris, el turisme i el renàixer de la rajola pel que no estem davant de l'única política possible sinó aquella que defenen els interessos d'una minoria que ens governa sobre la voluntat popular i democràtica.
I finalment, Que creieu que podem fer davant del que ambdós definiu com…un retall de drets…?
Fernando A.- Per això, és necessària la major divulgació de l'efecte d'estes polítiques, la unitat d'acció dels moviments socials que defenen les alternatives als retalls i una aposta de la societat per avançar en la construcció d'un nou model de relacions econòmiques i socials que construïsquen un món més solidari i humà
Gregorio L.- Tot corre molt de pressa. Tot s'està precipitant en els últims dies. En un termini raonable, no hi ha cap esperança en les polítiques que s'estan aplicant. L'única esperança està en el carrer i en l'explosió ciutadana canalitzada a una nova societat, a un nou sistema.
Fernando de l'Amo, és economista i és el coordinador d'Attac C-LM.
Gregorio López Sanz és membre d'attac, és economista i professor de Política Econòmica en la Universitat de C-LM.
La L'entrevista s'ha fet demanant declaracions per escrit a ambdós entrevistats, amb un qüestionari semblant. Les declaracions s'han creuat, per a facilitar la lectura