Articule Publicat per Vicenç Navarro en la revista Europa Social Journal, 17 d'agost del 2012
Aquest articlé, Escrit en Anglés, assenyala Que l'aliança de Classes Entre establiment L'Europeu liderat Per L'establiment d'Alemany i El seu Bundesbank (controla Que el Banc Central Europeu) i l'establiment espanyol, explica Que l'euro no està en Perill de Desaparéixer I Que El seu Establiment no està sent utilitzat Per L'establiment espanyol párr Dur a terme Aquelles Reformes, Com la reducció de les Pensions, la reducció dels Salaris i la desaparició de l'Estat del Benestar, Que Sempre Han Desitjat. D'Ahí de M'Intervenció d'Espanya Siga El Que bany Realitat ES DESITJA paràgraf contes justificar Mesures.
Una de les frases escrites ben sovint en els cercles econòmics als Estats Units (i en menor grau a Europa) és "l'euro caurà." Els que repetir eixa frase una vegada i una altra que no pareixen saber com l'Euro establit, per qui i per a benefici de qui. Si saberen la història de l'euro, s'haurien adonat que les forces principals darrere de l'euro ha anat molt bé i seguirà fent-ho. Mentres ells seguixen beneficiant-se d'existència de l'euro, l'euro continuarà existint.
Començarem amb la història de l'Euro i la raó principal de la seua creació. Després de la caiguda del Mur de Berlín, pareixia que Alemanya Oriental i Occidental podria reunir i - com el centre alemany occidental volia - a ser, una vegada més, una Alemanya unida. Eixa possibilitat no va ser del grat de l'Europa democràtica. Dos vegades en el segle 20, la majoria dels països europeus van haver d'anar a la guerra per a detindre l'expansionistes de l'Alemanya unida. Els governs europeus no estaven contents de veure post-nazi Alemanya reunificada. El president François Mitterrand de França va arribar a dir irònicament que: "Amo Alemanya tant que preferisc veure a dos Alemanyes en compte de u."
L'única alternativa a estos governs que vaig vore va ser a assegurar-se que l'Alemanya unida no es convertisca en un país aïllat davant de tots els altres. Alemanya va haver d'integrar-se a Europa. Havia d'arribar a ser europeïtzat. Mitterrand pensat una manera de fer-ho era tindre la moneda alemanya, la marca, reemplaçat per una nova moneda europea, l'euro. Açò es crega que és una forma d'ancorar post-nazi Alemanya per a l'Europa democràtica.
L'establiment alemany, no obstant, va plantejar condicions. Una era la d'establir una autoritat financera, el Banc Central Europeu (BCE), que gestionaria l'euro i té com a únic objectiu mantindre la inflació baixa. El BCE estaria davall la forta influència de (és a dir, controlat per) el Banc Central d'Alemanya, el Bundenbank. L'altra condició és establir el Pacte d'Estabilitat, que imposaria la disciplina financera als Estats membres de la zona euro. Els seus dèficits públics haurien de romandre inferior al 3% del seu PIB, inclús en moments de recessió.
Per a entendre per què els altres països accepten estes condicions, un ha d'entendre que el neoliberalisme (que va començar amb el president Ronald Reagan en els Estats Units i amb el Primer Ministre Margaret Thatcher al Regne Unit) va ser la ideologia dominant en eixos països. Una posició important dins d'eixe dogma neoliberal era reduir el paper de l'Estat en la mesura que es puga, fomentar el finançament privat i restar importància a la demanda interna com la manera d'estimular l'economia. En este punt de vista, el principal motor de l'economia ha de ser el creixement de les exportacions. Estes són les arrels del problema - no de l'euro, que està en bon estat de salut -, sinó del benestar i el benestar de la població d'eixos països.
El Banc Central Europeu no és un banc central
Què fa un banc central, entre altres coses, és imprimir diners i, amb eixe diners, comprar bons públics de l'Estat, assegurant-se que les taxes d'interés d'estos bons són raonables i no arribar a ser excessiu. Reserva Federal dels EE.UU., per exemple, ha creat més de $ 2.3 bilions de dòlars des de 2008 i ho va utilitzar per a comprar bons del govern d'EE.UU. i de valors abonats per hipoteques. El banc central protegix als Estats contra l'especulació del mercat financer. El BCE, no obstant, no ho fa. Les taxes d'interés sobre el deute dels estats pública en alguns països s'ha disparat pel fet que el BCE no ha comprat cap dels seus deutes des de fa prou de temps. Espanya i Itàlia són plenament conscients d'això.
Què fa el BCE, no obstant, és prestar una gran quantitat de diners als bancs privats a una taxa d'interés molt baixa (inferior a l'1%), amb el que compren bons públics amb interessos molt alts (6% a 7% a Itàlia i Espanya ). És una fantàstica oferta per a estos bancs! Des del passat mes de desembre, el BCE ha prestat més d'1 bilió d'euros (1.000.000 milions d'euros) als bancs privats, la mitat de la mateixa (500.000 milions d'euros) als bancs espanyols i italians. Esta transferència de fons públics (el BCE és una institució pública) al sector financer privat es justifica pel que indica que esta ajuda era necessària per a salvar als bancs i, així, assegurar el crèdit que s'oferix a les empreses xicotetes i mitjanes empreses i les famílies del deute. Crèdit, no obstant, no ha aparegut. Tant els individus com les empreses continuen tenint dificultats per a obtindre-ho.
A vegades, el BCE compra bons públics en el mercat secundari dels estats que estan en problemes, però els compra en una forma quasi clandestina, en dosi molt xicotetes i per períodes molt curts de temps. Els mercats financers són conscients d'esta situació. Esta és la raó per l'alt interés dels bons públics es cau durant un temps quan el BCE els compra i després torna a pujar, per la qual cosa és molt difícil per als estats per a mantindre les taxes d'interés baixes. El BCE hauria d'anunciar públicament que no permetrà que l'interés dels bons públics a passar un cert nivell, per la qual cosa és impossible per als mercats financers per a especular amb ells. Però el BCE no ho fa, deixant desprotegits els estats enfront dels mercats financers.
En esta situació, l'acord que Espanya i Itàlia ha de reduir el seu dèficit públic per a recuperar la confiança i la confiança dels mercats financers no és creïble. Espanya ha sigut la reducció del dèficit públic, mentres que l'interés dels bons espanyols ha anat en augment, la qual cosa demostra que es tracta que el BCE no, els mercats financers, que pot determinar quin tipus d'interés serà.
Qui controla el sistema financer europeu?
En teoria, el BCE se suposava que era el gerent de l'Euro. Però el que realment controla l'Euro i el sistema financer europeu, el Bundesbank, el banc central alemany. Va ser dissenyat d'eixa manera, com es va assenyalar anteriorment. Però hi havia una altra raó per al control del sistema financer europeu pel Bundesbank i els bancs alemanys. Eixa influència (quasi al punt de control) va ser el resultat d'un conjunt de decisions preses pel govern alemany, específicament pel govern de Schroeder socialdemòcrata (Agenda 2010), i continuat pels governs conservadors de Merkel, que fa insistència en el sector exportador com el motor principal de l'economia. Oskar Lafontaine, el primer Ministre de Finances de Schroeder, volia posar la demanda interna com a motor principal de la recuperació de l'economia alemanya. Va proposar augmentar els salaris i el gasto públic. Ell va perdre i va eixir del partit socialdemòcrata, formant un nou partit, Die Linke / L'Esquerra, i va guanyar Schroeder (que ara treballa per a una indústria orientada a l'exportació). Com a conseqüència que l'èmfasi en les exportacions (la majoria a la zona de l'euro), els bancs alemanys acumulat una enorme quantitat d'euros. En compte d'utilitzar estes Euros per a augmentar els salaris dels treballadors alemanys (el que hauria estimulat no sols l'economia alemanya, però l'economia europea en el seu conjunt), els bancs alemanys exporten eixos Euros, invertint en la perifèria de la zona euro. Eixa inversió va ser la causa de la bambolla immobiliària a Espanya. Sense diners alemanys, els bancs espanyols no podria haver finançat la bambolla, que es basa en una especulació enorme.
Quan va començar la crisi aparéixer a Espanya?
Quan els bancs alemanys van deixar de prestar a Espanya com a conseqüència de la seua angoixa (quan es van assabentar que ells mateixos estaven contaminats amb productes tòxics dels bancs dels Estats Units) la bambolla de la vivenda es va afonar, creant un forat en l'economia espanyola equival al 10% del seu producte intern brut , tots dins d'uns pocs mesos. Es tractava d'un tsunami econòmic, un autèntic desastre. Immediatament, el pressupost públic nacional va passar d'un superàvit a un dèficit enorme, com a conseqüència de la caiguda dels ingressos als estats. No va ser un resultat del creixement dels gastos públics (Espanya tenia la menor gasto públic per capita entre la UE-15), sinó més prompte el dramàtic descens dels ingressos a causa de la caiguda econòmica. L'èmfasi de la "troica" (Comissió Europea, Banc Central Europeu i el Fons Monetari Internacional) que Espanya necessita reduir el seu gasto públic encara més és profundament equivocat perquè el dèficit públic no ha sigut causada per un creixement dels gastos (com suggerit pels comentaris frívols de la canceller Merkel sobre la "extravagància del sector públic espanyol"). D'altra banda, els retalls han provocat una nova recessió.
Quina és la finalitat de l'ajuda financera?
El discurs oficial és que les autoritats financeres de la zona euro han posat a disposició d'Espanya 100.000 milions d'euros per a ajudar als seus bancs. La realitat, no obstant, és molt diferent. Els bancs espanyols i l'estat espanyol estan profundament en deute. Li deuen molts diners als bancs estrangers, inclosos els bancs alemanys, que han prestat quasi 200.000 milions d'euros a Espanya. Estos bancs estan cridant tindre el seu diners de volta. És per això que els 100.000 milions d'euros han sigut aprovats pel Parlament alemany. Peter Bofinger, assessor econòmic del govern alemany, ho va dir molt clarament: "Esta ajuda no és a estos països en problemes (com Espanya), sinó als nostres propis bancs que posseïxen una gran quantitat de deute privat en eixos països." (Pratap Chatterjee "Rescatar Alemanya: La història darrere dels costos financers europeus" [28/05/42]). No es podria haver dit millor.
Si les autoritats europees havien volgut ajudar a Espanya, que hauria d'haver prestat eixos diners a un interés molt davall a les agències de crèdit espanyoles públiques (com ara ICO, Institut Oficial de Crèdit), la solució del gran problema de la falta de crèdit a Espanya. Esta alternativa va ser, per descomptat, mai en compte.
On està el suposat problema amb l'euro?
El fet que Espanya té un enorme problema de falta de liquiditat no significa que l'euro està en perill. Molts governs regionals no poden pagar als seus servidors públics per falta de diners. Com a qüestió de fet, les enormes diferències en la disponibilitat de crèdit en la zona euro s'estan beneficiant dels bancs alemanys. Hui en dia, hi ha un flux de capital des d'Espanya a Alemanya, enriquint els bancs alemanys i presa de bons públics alemanys molt segur. El fet que hi ha una crisi enorme amb enormes taxes de desocupació en els països perifèrics no significa, no obstant, que l'euro està en crisi. Seria en crisi només si estos països perifèrics, entre ells Espanya, deixaria a l'euro. Això significaria el col·lapse dels bancs alemanys i el sistema financer europeu. Però açò no succeirà. Les mesures que s'estan adoptant a Espanya i altres països de la perifèria, amb el suport de la Troica, pels governs d'Espanya i altres són les mesures que les forces conservadores que representen sempre han somiat: retallar els salaris, l'eliminació de la protecció social, el desmantellament de l'Estat de benestar, i així successivament. Ells diuen que estan fent per instruccions de Brussel·les, Frankfurt o Berlín. Ells estan transferint responsabilitats als agents estrangers, que suposadament estan obligant a fer-ho. És l'exteriorització de la culpa. El seu lema principal és: "No hi ha alternativa!"
Quan el Sr. Mario Draghi, president del Banc Central Europeu, demana al Sr. Mariano Rajoy, el president del govern espanyol més conservador en la Unió Europea, prop de la festa del te dels Estats Units, ell li diu que a fi d'ajudar-lo, ell haurà de fer reformes en el mercat laboral (és a dir, facilitar als ocupadors a despedir els treballadors). Ell és molt obert respecte d'això. En una recent conferència de premsa (9 d'agost del 2012), el Sr. Draghi era prou clara. El BCE no comprarà bons públics espanyols a menys que el govern espanyol prenga mesures dures, impopulars com la reforma del mercat de treball, la reducció de les pensions i la privatització de l'Estat de benestar. El govern de Rajoy amb molt de gust seguir estes instruccions. Ja ha fet molts talls i projectes de 120.000 milions d'euros més en retalls en els pròxims dos anys. L'Euro i el seu sistema de govern està treballant molt bé per a aquells que tenen la veu principal dins de la zona euro en l'actualitat. El BCE està instruint els governs de la seua zona monetària per a desmantellar l'Europa social i ho estan fent. És el que el meu bon amic Jeff Faux, fundador de l'Institut de Política Econòmica a Washington, DC, solia cridar "les aliances de classe internacional", és a dir, l'aliança entre les classes dominants de tot el món. Eixa aliança està clarament operen en la zona euro en l'actualitat. És per això que l'euro estarà allí per un temps llarg, llarg.
No hay comentarios:
Publicar un comentario